De Stoomtram
Geplaatst op vrijdag 27 november 2015 om 22:22
Aan de kant voor het aanstormende gevaar!
Met een roekeloze snelheid van wel 20km/h raasde door onze contreien een gevaarte wat gloeide, brulde en pufte.....
(bron 1000 jaar Gendringen)
Een eeuw geleden (1902) werd de stoomtram Zutphen-Emmerik in gebruik genomen. In 1882 werd er al over een tramverbinding gesproken, maar de gemeenteraad van Bergh vond het veel te gevaarlijk: het zou paarden aan het schrikken maken. Vooral op aandringen van Noury & Van der Lande is de Z.E.-lijn er toch gekomen. Deze firma had bedrijven in Deventer en in Emmerik. Van Deventer tot Zutphen lag er al een tramlijn.
Om stoom te produceren lagen in de trams de kolen te branden in ovens met roosters. Deze roosters werden gemaakt door Probat in Emmerik. Ze hadden enorm te lijden en moesten regelmatig vervangen worden. Daarom waren onderweg diverse depots waar roosters lagen opgeslagen. De Heemkundekring zou ten behoeve van een uitvoerig artikel voor haar lijfblad Old Ni-js graag in het bezit komen van foto's van dergelijke depots in Bergh.
In 1908 kwam er een lijn van Zeddam langs Azewijn naar Etten en Terborg en verder de Achterhoek in en naar Bocholt. Hiervan is bekend dat de oud-zouaaf de rooie Bouman uit Etten met een vlag voor de tram uit uit liep om iedereen te waarschuwen voor het 'aanstormende gevaar' (20 km was het maximum dat het locomotiefje kon halen).
Na het einde van de eerste wereldoorlog in 1918 werd Europa overspoeld met overtollig geworden legervoertuigen. Deze werden vaak omgebouwd tot een autobus en omdat busondernemingen nog niet aan strenge eisen hoefden te voldoen, was geen enkele tramwegmaatschappij tegen deze vorm van concurrentie opgewassen.