Terugblik expositie 'Vrogger in Bèèk en Loerbèèk' 11 en 12 mei 2024

Geplaatst op dinsdag 1 oktober 2024 om 15:52

Op zaterdag 11 en zondag 12 mei organiseerde de werkgroep Beek/Loerbeek een expositie in De Averhof in Beek. De tentoonstelling “Vrogger in Bèèk en Loerbèèk” werd op beide dagen druk bezocht. Onder het genot van een kopje koffie of drankje werden door de bezoekers heel wat herinneringen en anekdotes met elkaar gedeeld.

Naast expositieborden vol met foto’s van zakenpanden en winkels in de vorige eeuw en veel informatie en beeldmateriaal over de Sint Martinuskerk kon men mappen met opmerkelijke dorpsgerelateerde krantenartikelen en enkele kloeke fotoalbums over o.a. De Byvanck en de middenstand inzien.

Oud-werkgroeplid Leo Raben heeft in het voorjaar een prachtige serie dronefoto's van Beek en Loerbeek gemaakt, exact op die plekken waarvan de Heemkundekring nog oude luchtopnamen bezit. Deze werden gecombineerd als poster, zodat de verschillen van toen en nu goed te zien waren. Uiteraard leverde dit gezellige gesprekken op onder de gasten.

Otto Smits had zijn project m.b.t. het transcriberen en digitaliseren van alle dagboeken vanaf 1897 tot zijn overlijden in 1938 van Peter Meisters net voor de expositie afgerond. Met trots konden we nu de uitgewerkte teksten laten lezen. Het is historisch gezien een waardevol inkijkje in het leven van alledag in het dorp Beek-Loerbeek.

Van de mini-bioscoop in het midden van de zaal werd flink gebruik gemaakt om samen met andere bezoekers oude films over het leven in Beek en Loerbeek in ‘vroggere tijden’ te bekijken.

In een andere ruimte werd een mini-expositie vertoond van tekeningen en schetsboekjes met panorama’s met oude boerderijen in Beek en Loerbeek. Deze werden in de vrije natuur minutieus nagetekend door de enkele jaren geleden overleden Stokkumse kunstenaar Pieter Derksen. Van een aantal boerderijen is met speurdershulp van bezoekers nu de plek van het woonhuis bekend.

Ook was er namens de HKB-werkgroep Militaire Historie aandacht voor Beek en Loerbeek gedurende de Tweede Wereldoorlog. Met luchtfoto’s en andere materialen werd de periode ’40-‘45 op de computer toegelicht.

Kortom, een weekend vol nostalgie en gezelligheid wat t.z.t. zeker navolging verdient.
De werkgroep bedankt het bestuur en de vrijwilligers van De Averhof voor het beschikbaar stellen van de faciliteiten en voor alle hulp gedurende dit weekend in het gezellige gemeenschapshuus.

Korte video's

1. Link video 1